Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Global Climate Change - Water Springs and Landscape Memory
Švancárová, Rebeka ; Rynda, Ivan (vedoucí práce) ; Ulčák, Zbyněk (oponent)
Předmětem této práce je tradice vytváření studánek a péči o ně ve výzkumném území chráněných krajinných oblastí Kysuce (SR) a Beskydy (ČR). Obě oblasti jsou charakteristické výskytem četných vyvěrajících pramenů vody. Okolí těchto pramenů si lidé na mnoha místech již odedávna zkrášlují tvorbou studánek. Tvorba studánek a péči o ně, se v průběhu času staly jistou formou tradice, spojené s úctou k vodě a celkově k přírodě. Cílem diplomové práce je identifikovat jaký posun v této tradici nastává a co to pro člověka signalizuje. Jde také o přiblížení souvislostí proměn tradic s globálními poruchami klimatu a se změnami ve vztahu a v hospodaření člověka s krajinou. Pro výzkum tohoto problému byly zvoleny metody charakteristické pro kvalitativní typ výzkumu, jako získávání dat prostřednictvím rozhovorů a pozorování, které byly následně vyhodnoceny pomocí rámcové analýzy. Jedná se o určitou mikroetnografii užší skupiny lidí, kteří se o studánky v daných oblastech zajímají. Klíčová slova: studánky, paměť krajiny, invence tradice, globální změny klimatu, ochrana přírody, zhuštěný popis, Beskydy, Kysuce
Interpretace reklam založená na využití metafor
Horáková, Miroslava ; Ivan, Michal (vedoucí práce) ; Kladný, Tomáš (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá metaforami v pojetí George Lakoffa a Marka Johnsona jakožto jedním ze základních principů pevně zakotveným v našem pojmovém systému, myšlení a vztahu k realitě a ke světu. Metafory vypovídají o způsobu, jakým je svět uložen v jazyce. Tato práce si klade za cíl ilustrovat způsob formování metafor na příkladu reklam, přičemž se blíže zaměřuje na otázku kulturní odlišnosti.
From monasteries to men. The significance of monastic architecture and its art in the New Spain of 16th century
Brenišínová, Monika ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Štěpánek, Pavel (oponent) ; Marek, Pavel (oponent)
Předmětem této dizertační práce je klášterní architektura a její umělecká výzdoba, jež se zrodily v Novém Španělsku 16. století z potřeby evangelizovat domorodé obyvatelstvo Mezoameriky. Cílem této práce je tuto unikátní architekturu, jež vznikala ve spolupráci domorodých umělců s evropskými misionáři, představit a interpretovat, a to především z hlediska raně koloniální společnosti a jejích funkcí, a to jednak v rámci procesu evangelizace domorodých obyvatel, jednak v rámci procesu dobývání a kolonizace. A dále upozornit na prolínání západní kultury s mezoamerickou, k němuž zde docházelo. Metodologie této dizertační práce kombinuje klasické historické přístupy (např. studium historických pramenů) s metodami uměnovědnými (ikonografická a ikonologická analýza E. Panofskyho) a antropologickými (např. přechodové rituály, koncepty liminality, struktury a communitas). Práce se zakládá na terénním výzkumu, jenž autorka uskutečnila v průběhu svého doktorandského studia na území Středního Mexika v roce 2013 za podpory mexického vládního stipendia. V průběhu výzkumu autorka navštívila a zdokumentovala 116 klášterních objektů. Takto získaná fotografická a audiovizuální dokumentace je hlavním zdrojem analytické části práce, jež dále čerpá ze studia písemných pramenů a odborné literatury. Tato dizertační práce...
Význam představ o konci světa v procesu dobývání a kolonizace Ameriky
Brenišínová, Monika ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Binková, Simona (oponent)
Cílem této diplomové práce je prostřednictvím studia vybraných zobrazení Posledního soudu zjistit, zda měla představa konce světa vliv na proces dobývání a kolonizace Ameriky. Záměrem této práce není daná umělecká díla popsat či slohově zařadit, nýbrž interpretovat pomocí metodologického přístupu založeného na kombinaci ikonologie E. Panofského a "zhuštěného popisu" C. Geertze. Práce tedy vychází ze sémiotického pojetí kultury jakožto veřejného systému symbolů, který umožňuje interpretaci kultury a jejích projevů ve společenských souvislostech. Protože téma této práce souvisí s otázkou smrti a konečnosti, jsou daná díla interpretována také s ohledem na koncept "přechodových rituálů" A van Gennepa, které umožňují člověku přejít z jedné životní etapy do druhé. Hlavní pramen této práce představuje fotografický materiál, který zachycuje obrazy a reliéfy Posledního soudu v jejich přirozeném prostředí.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.